Perustoimeentulotukea voi saada henkilö tai perhe, jos tulot
ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Toimeentulotuen tulisi
olla viimesijainen taloudellinen tuki. Terveyden
ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan vuonna 2016 toimeentulotukea myönnettiin 398 406 henkilölle. Väestöstä jopa 7,2 prosenttia sai toimeentulotukea vuonna
2016.
THL:n mukaan pitkällä
aikavälin tarkasteltaessa toimeentulotukea pitkäaikaisesti saavien osuus on
kasvanut ja lyhytaikaisesti saavien osuus on vähentynyt. Noin kolmasosa
toimeentulotukea saavista sai tukea 10–12 kuukautta vuodessa. Voidaan sanoa,
että toimeentulotuki on muodostunut saajalleen pitkäaikaiseksi tueksi. (Kuvio
5, THL:n tilastoraportti 46/2017).
Vuonna 2016 toimeentulotukea saaneista
kotitalouksista viitehenkilön (jonka nimiin toimeentulotuki maksetaan)
sosioekonomisen aseman mukaan eniten henkilöitä, täsmälleen 37,4 %, kuului
ryhmään ”muut”, johon lasketaan myös pitkäaikaistyöttömät. Vuonna 2000 vastaava
luku oli 17 %. Pitkäaikaistyöttömien määrä on lisääntynyt toimeentulotuen
saajien keskuudessa. (THL:n tilastoraportti 46/2017). Hyväksytyn aktiivimallin
myötä työttömien osuus toimeentulotukea saavien joukossa tulee kasvamaan.
Vuoden alusta voimaan tullut
työttömyysturvan aktiivimalli edellyttää työttömältä aktiivisuutta. Työttömän
tulee työskennellä vähintään 18 tuntia 65 maksupäivän jaksolla palkalla, joka
on vähintään työehtosopimuksen mukaista, tai ansaita yritystoiminnasta vähintään
23 % yrittäjän työssäoloehtoa kerryttävästä kuukausiansioista (vuonna 2017 241
euroa). Aktiivisuusedellytyksen voi täyttää myös osallistumalla viiden päivän
ajan työllistymistä edistäviin palveluihin tai muuhun viranomaisen järjestämään
työllistymisedellytyksiä parantavaan palveluun tai toimintaan tai rekrytointia
tukevaan toimintaan, josta maksetaan työttömyysetuutta. Työttömiltä edellytetään
edellä mainittua aktiivisuutta, jotta työttömyysturvan taso ei laskisi
seuraavalla 65 maksupäivän jaksolla 4,65 prosenttia.
Marraskuussa 2017 työttömiä oli yhteensä
271 309 henkilöä (TEM/Tilastokeskus) ja avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2017
kolmannella vuosineljänneksellä 34 300. Lyhyellä matikallakin on
laskettavissa, että tämä ei tarjoa kovin monelle työttömälle mahdollisuutta
täyttää lain vaatimaa aktiivisuusedellytystä palkkatyöllä. Myös osallistuminen
työllistymistä edistäviin palveluihin viiden päivän ajan voisi olla yksi
mahdollisuus torjua työttömyysturvan leikkaus.
Tässä kohtaa on syytä muistaa,
että Työ- ja elinkeinotoimiston palvelut ovat harkinnanvaraisia ja palveluun
pääsyn edellytyksenä on, että ne ovat ns. työvoimapoliittisesti
tarkoituksenmukaisia, toisin sanoen TE-toimistossa nähdään, että ne voivat
edesauttaa työnhakijan työllistymistä. Aktiivimalli ei tuo tähän muutosta. Lisäksi
jo lakia valmisteltaessa Sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössään korosti, että TE-toimistojen resurssit eivät takaa palveluita kaikille
työttömyysetuuden saajille. Näiden seikkojen valossa vaikuttaa siltä, että
aktiivisuusedellytyksen täyttäminen näyttäytyy työttömälle erittäin vaikeana
tehtävänä. Tulee väistämättä mieleen, onko aktiivimallin perimmäisenä motiivina
ollut pelkästään halu leikata työttömyysturvaa?
On ennakoitavissa, että työttömyysturvan
leikkaaminen, varsinkin jos se on pitkäkestoista, tulee lisäämään entisestään tarvetta
asumis- ja toimeentulotuelle. Näistä heijastusvaikutuksista Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen on ollut myös
huolissaan. Kuten alussa mainitsin, toimeentulotuen tulisi olla viimesijainen
taloudellinen tuki taloudellisessa ahdingossa oleville. Tuntuukin
nurinkuriselta, että työttömyysturvaa leikkaamalla työttömiä ohjataan
entisestään toimeentulotuen piiriin. Nähtäväksi jää, mikä vaikutus
”aktiivimallilla” tällöin on työnhaun kannustavuuteen. Työttömyysturvajärjestelmää
se ei ainakaan yksinkertaista.
Mari Kettunen
Sosiaalipoliittinen asiantuntija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti