Perustaidot ottaa helposti itsestäänselvyytenä. Osaamme
kaikki lukea, kirjoittaa, laskea ja googlettaa kaiken maailman oleelliset ja
vähemmän oleelliset tiedot.
Mutta näin ei tietenkään automaattisesti ole. Vaikka
suomalaisten perustaidot ovat keskimäärin edelleen kärkiluokkaa, esimerkiksi
aikuisten ICT-taidoissa emme mitenkään loista - pikemminkin päinvastoin.
Tutkimusten mukaan noin miljoonalla suomalaisella on puutteelliset
taidot käyttää tietotekniikkaa ongelmanratkaisutilanteissa. Samaan aikaan juuri
tieto- ja viestintätekniikan perustaidot ovat nousseet keskeisiksi
tulevaisuuden osaamistarpeiksi.
Tässäpä pieni pulma, eikö totta? Osaamisemme prakaa juuri niissä
asioissa, jotka ovat tulevaisuuden työelämän kannalta oleellisimpia (tai
ainakin oleellisimpien joukossa).
Perustaidot tai niiden puutteet myös polarisoivat ihmisiä. Suurimmalla
osalla menee varsin hyvin. Pienemmällä osalla sitäkin huonommin. Ja koska
kaikkien oletetaan hallitsevan elämän perustaidot, heikkoa osaamista saatetaan
hävetä. Siitä ei puhuta, sitä peitellään, mikä luonnollisesti vain syventää
ongelmaa.
PAMissa pyrimme nostamaan kissan pöydälle Työelämän
ICT-taidot kaupan alalla -hankkeen kautta. Tämä Turun yliopiston
koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE:n ja Työväen Sivistysliitto TSL:n
kanssa toteutettu hanke pyrki siihen, että työssäkäyvät kaupan alan työntekijät
pääsisivät testaamaan ICT-taitojaan ja hankkimaan täydentävää osaamista
matalalla kynnyksellä. Kohteena olivat juuri ne, joiden perustaidoissa löytyi
petrattavaa.
Hankkeessa testattiin lähes 500 henkilöä, joista reilut sata
osallistui täydennyskoulutukseen. Palautteen perusteella suurin osa oli
tyytyväisiä saamaansa oppiin. ICT-perustaitojen petrauksen katsottiin
parantaneen työnteon edellytyksiä ja etenemismahdollisuuksia.
Tosin myös tässä hankkeessa oli nähtävissä henkilöstökoulutukseen
liittyvä tuttu ilmiö: työnantajan tarjoama osaamisen kehittäminen kasautuu
niille, joiden työmarkkina-asema on valmiiksi parempi. Yritykset ymmärsivät
varsin hyvin työntekijöiden osaamisen kehittämisen hyödyt, mutta olivat
hanakoita ohjaamaan hankekoulutuksiin myymäläpäälliköitä ja muita ei-perustason
työntekijöitä.
Tämäkään ei luonnollisesti ole täysin huono asia -
myymäläpäälliköt käyttävät ICT-tekniikkaa, joten heidän osaamiseensa kannattaa
panostaa - mutta hankkeen perustavoitteen näkökulmasta osoite ei ollut täysin
oikea. Onneksi testin suorittaneiden joukossa oli myös paljon perustason
työntekijöitä.
Hankkeen lopputuloksista voit lukea tarkemmin kotisivuilta:
https://rosa.utu.fi/tradeict. Hankkeessa tuotettu taitotesti ja kaikki muu
materiaali tallennetaan jatkokäyttöä varten Työelämän verkko-opisto
-sivustolle: tyoelamanverkko-opisto.fi
Katso myös lyhyt kooste hankkeen keväisestä seminaarista
Turun ICT-week tapahtumassa.
Mikko Laakkonen
Koulutuspoliittinen asiantuntija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti