Niiniluodon ja Heikkilän mukaan yhteiskunnassamme korostuu
jatkuvan tehokkuuden ja tuottavuuden mittaaminen sekä niistä seuraava
leikkaaminen. Perustavanlaatuisempi ymmärrys maailmasta ja ihmisestä
päätöksenteossa tuntuu kadonneen. Samanaikaisesti Suomella ja koko
ihmiskunnalla on ratkaistavanaan suuria kysymyksiä.
Maailman ekologisen kestävyyden raja on ylitetty ja globalisaatio
on saavuttanut saturaatiopisteensä. Maailmalla
pystytetään aitoja ja muureja rajoille. Ihmiset tuntevat levottomuutta
nähdessään ja kokiessaan eriarvoisuuden kasvavan.
Humanististen tieteiden kuten historian, sosiologian ja
filosofian avulla päättäjät voivat päästä eteenpäin näinä haasteellisina aikoina.
Ilman niitä voimme olla eksyksissä. Helsingin Yliopiston professori Markku
Kuisma lausui taannoin osuvasti ”kun ei tunne historiaa, on tuomittu toistamaan
sitä” (Talous & Yhteiskunta 3/2016).
Tähän samaan kokonaisuuteen kuuluu yhteisten arvojen
merkityksen tajuaminen. Joku on hienosti todennut kuinka yhteisössä,
yhteiskunnassa, pitää olla jotain pyhää. Jos ei ole mitään pyhää, yhteisö
hajoaa. Se yhteinen pyhä on yhteiskunnan sitkoainetta, koossa pitäviä arvoja. Toivon,
että 100 vuotta täyttävässä Suomessa pohditaan, mitkä ovat niitä asioita, joita
me kaikki arvostamme ja yhteisönä jaamme.
Mikä on esimerkiksi juhlapyhien merkitys ihmisille, onko
niillä arvoa meille? Ovathan pyhät kiistatta osa kulttuuriamme. Yhtälailla ne
ovat arjen keskellä olevia palautumishetkiä. Niitä vietetään monesti ystävien,
perheenjäsenten tai muun lähipiirin seurassa. Ihan vain rauhoittuen. Onko sillä
arvoa suomalaisten mielissä?
Vietetäänkö pyhiä ja vapaapäiviä niiden kaupan alan johtajien
kodeissa, jotka pitivät pyhinä kauppansa ovet auki? Viettävätkö niitä ne päättäjät,
jotka ajoivat aukiololainsäädännön kumoamista? Eivätkö pyhät ole heille säilyttämisen
arvoinen instituutio? Suurelle enemmistölle suomalaisista ne kuitenkin olivat.
Vuoden 2015 syksyllä suomalaisista 92 prosenttia oli
tyytyväisiä käyttämiensä kauppojen aukioloihin. Peräti 79 prosenttia ei
toivonut, että kaupat olisivat auki juhlapyhinä, kuten jouluna. Markkinavoimat
(anteeksi kliseisen ja epätarkan käsitteen käyttö) ja keksityt tarpeet päättivät,
että juhlapyhien tarkoitus voidaan tallata.
Nobelpalkitut
George Akerlof ja Robert Schiller ovat kirjoittaneet kirjan “Phishing for
Phools: The Economics of Manipulation and Deception”. Kirjoittajien mukaan
vapaat markkinat hyödyntävät ihmisten perustavan laatuisia heikkouksia. Ihmisiä
huijataan ja vedätetään yritysten voittojen kasvattamiseksi. Mitä suurempi
yritys on, sitä syvällisempää on sen tuntemus ihmisluonnon heikkouksista.
Nobelistien näkemys on, että vapaassa markkinataloudessa
vahvimmat toimijat käyttävät hyväkseen informaatioetuaan,
auktoriteettiasemaansa tai toisen osapuolen psykologisia heikkouksia tämän
tappioksi. Monet päätyvät tiedostamattaan tekemään valintoja markkinoilla
vastoin omaa etuaan ja toisen etua suosien. Yleensä vahvemman.
Lisäksi meillä ihmisillä on taipumus ajatella tietävämme
enemmän kuin tosiasiassa tiedämme. Tämä taipumus aiheuttaa meille vaikeuksia. Matemaatikko
Nassim Talebin tunnetun teoksen Musta Joutsen eräs miettimisen arvoinen
havainto on, että mitä enemmän koemme informaatiota saavamme, sitä enemmän
keksimme itsellemme selityksiä todellisuudesta. Harhaudumme ja meitä myös harhautetaan
informaatiolla.
Akerlof ja Schiller näkevät, että vapaiden markkinoiden
petoksilta ja vedätykseltä ihmisiä voidaan suojata sääntelyllä. Sääntely ei ole
kuitenkaan suosiossa ja sääntelystä luodaan tarkoituksellisestikin negatiivista
kuvaa. Ajan hengessä suomalaisista 59 prosenttia kokee, että meillä on jo
liikaa sääntöjä ja lakeja (HS 31.12.). Tässä norminpurun huumassa päättäjät
uhrasivat aukiolosäännökset. Juhlapyhät nöyrtyivät tehdyille tarpeille.
Kaikilta osin säännöksiä ei nähdä tarpeettomiksi ja esimerkiksi
työehtosopimusten kaltaisen sääntelyn tarpeellisuudesta suomalaiset työikäiset
ovat jokseenkin yksimielisiä.
Antti Veirto
PS. Kaaviot ovat
Kantar TNS:n (ent. TNS Gallup) tekemästä tutkimuksesta. Tutkimusta varten
haastateltiin 1 132 työikäistä (18-65-vuotiaat). Tutkimuksen tilasi PAM
ry.
Prosenttiluvut
kertovat kaavion otsikon väitteen kanssa täysin ja jokseenkin samaa mieltä
olleiden osuudet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti