maanantai 28. toukokuuta 2018

KUKA HYÖTYY TYÖTULOTUESTA?


SDP julkaisi toissaviikolla vero-ohjelmansa, jonka pääteemana oli siirtyminen tulo- ja kulutusveroista kohti pääoman verottamista. Yksi konkreettisista uudistusehdotuksista oli työtulotuki, jossa ansiotuloista maksettu vero voisi jäädä alle nollan 15 000 euron alapuolelle jääville vuosituloilla. Tällöin työntekijöille maksettaisiin palkanmaksun yhteydessä veronpalautusta.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita välttämättä sitä, että bruttopalkasta jäisi käteen enemmän, kuin yritys maksaa. Sosiaalivakuutusmaksut pitävät nimittäin todellisen veroasteen plussan puolella ainakin pienellä työtulotuen tasolla. Palkkalaskelmassa näkyvän lisätulon tulisi kuitenkin kannustaa ottamaan vastaan erityisesti osa-aikaista ja keikkatyötä.

Demareiden tarkoituksena onkin tukea pienituloisten toimeentulon ohella työllistymistä. On positiivista huomata, että julkiseen keskusteluun nousee välillä työllisyystoimia, jotka eivät perustu vain nykyisten etuuksien leikkaamiseen ja sanktiointiin. Työtulotukeen liittyy kuitenkin myös ongelmia, joita ei toivottavasti ohiteta vain vero-ohjelmassa esitetyillä ruusuisilla oletuksilla.

Marginaalivero painuu alle nollan
Alla olevissa kuvioissa on esitetty nykyiseen työtulovähennykseen perustuvan työtulotukimallin vaikutukset eri vuositulotasoilla. Malli perustuu SDP:n eduskuntaryhmän veropoliittisen asiantuntijan Lauri Finérin työtulotukea avaavassa blogissaan esittämiin oletuksiin, joista keskeisiä ovat tuen matala taso ja se, ettei tuki vaikuta yli nykyisen ansiotuloverotuksen alarajan tienaavien työtulovähennykseen.

Kuviossa 1 esitetään keskimääräisen palkansaajan vuonna 2018 kohtaamat verot ja sosiaalivakuutusmaksut sekä marginaalivero eli seuraavasta ansaitusta eurosta maksetut verot jo vakuutusmaksut aina 80 000 euron vuosiansioihin asti. Kuviossa 2 esitetään puolestaan samat tiedot, mutta laskelmiin on lisätty työtulotuki, joka nousee 540 euroon 7 000 euron vuosityötuloilla ja laskee jälleen nollaan lähestyttäessä 15 000 euron vuosityötuloja. Työtulovähennykseen ei ole tehty muutoksia tätä suuremmilla ansioilla.

Kuvio 1 Nykyinen veroaste ja marginaalivero. Lähde: Veronmaksajien Keskusliitto

Kuvio 2 Veroaste ja marginaalivero 540 euroon nousevalla työtulotuella. Lähde: Veronmaksajien  Keskusliitto ja omat laskelmat

Kuten kuvioista käy ilmi, työtulotuki luo voimakkaan kannustimen työskentelylle ns. phase in -vaiheessa, jossa marginaalivero laskee alle nollan ja jokainen työssä tienattu euro tuottaa enemmän kuin euron kokonaisansioina. Phase out -vaiheessa työtulotuki tuottaa puolestaan yhä nykyistä järjestelmää alemman kokonaisveroasteen mutta korkeamman marginaaliveron, kun tuki vähenee ensin 6 prosenttia ja myöhemmin 7 prosenttia työtulojen lisäyksestä.

Työtulotuen eksplisiittinen tavoite on korjata verotusjärjestelmää progressiivisemmaksi pienillä ansioilla, joilla nykyään tulee maksaa tasaveron omainen 8,3 prosentin sosiaalivakuutusmaksuosuus. Kuten kuviosta 2 voi nähdä, työtulotuki siirtääkin progression alkupäätä pienemmille vuosituloille aiheuttaen kuitenkin samalla marginaaliveron heilahtelua. Luonnollista olisikin esittää työtulotuen sijaan sosiaalivakuutusmaksujen progressiota, mikäli tavoitteen olisi vain luoda muutoksia toimeentuloon ja työn kannustavuuteen, mutta tällöin tulisi samalla puuttua mm. työttömyysturvan ja eläkejärjestelmän rahoitukseen.

Ylimääräinen kannuste työhön

Työtulotukea, joka on siis nimensä mukaisesti riippuvainen siitä, että sen vastaanottaja tekee ansiotyötä, vertaillaan tyypillisesti Milton Friedmanin ehdottamaan negatiiviseen tuloveroon, jota maksetaan myös työelämän ulkopuolisille henkilöille riippuen heidän tulotasostaan. Negatiivinen tulovero toimii näin sekä progressiivisena verotusjärjestelmänä että toimeentuloturvan muotona.

Negatiivinen tulovero on kuitenkin tyypillisesti progressiivinen tai lineaarinen, eikä marginaalivero laske näin alle nollan. Vaikka se välttää siis tuloloukut, joissa työtulojen kasvattaminen ei kannata, negatiivinen tulovero ei tarjoa ylimääräistä kannustetta työnteolle matalilla tuloilla. Työtulotuen hyvinvointia lisäävä vaikutus verrattuna negatiiviseen tuloveroon riippuu teoreettisessa kirjallisuudessa siitä, tekevätkö työntekijät keskeisen valinnan työhön osallistumisen (extensive elasticity) vai tehtyjen tuntien lukumäärän (intensive elasticity) kohdalla. 

Peter Diamond ja Emmanuel Saez (2011) tukevat ensin mainittua näkemystä, jossa valinta työvoimaan osallistumisen kohdalla dominoi ja hyvinvoinnin maksimoi suhteellisen pieni perusturvan taso ja jopa negatiiviseksi laskeva efektiivinen marginaalivero työtulojakauman alapäässä. On tosin oletettava, että vaikutuksia syntyy myös tehtyjen työtuntien kohdalla, eli osa työntekijöistä, jotka eivät tuloillaan ole oikeutettuja työtulotukeen, vähentää tehtyjä työtuntejaan päästäkseen osalliseksi järjestelmään.  

Tukee työllisyyttä mutta laskee palkkoja

Andrew Leigh (2010) tarkasteli Yhdysvaltain liittovaltion Earned income tax credit -järjestelmän hyötyjen jakautumista eri osavaltioiden poikkeavien tukitasojen avulla. Yhdysvaltain järjestelmä on omiaan tukemaan perheellisten osallistumista työvoimaan, sillä tuen taso on korkeampi sen vastaanottajan lasten lukumäärästä riippuen perheen toiseen lapseen asti. 

Leigh havaitsikin työtulotuen vaikuttavan voimakkaasti erityisesti perheellisten työn tarjontaan. Vaikutus palkkoihin ei kuitenkaan riippunut lasten määrästä, vaan tuki vaikutti negatiivisesti kaikkien matalan koulutustason työntekijöiden palkkatasoon siten, että negatiivinen vaikutus oli kaikista suurin koulutusjakauman alapäässä ja katosi lopulta korkeakoulutettujen kohdalla.  Tämä tukee yleistä arviota siitä, että työtulotuen vaikutus palkkoihin tapahtuu pääasiassa työvoiman kokonaistarjonnan kautta yksilötason sopimusten sijaan.

Ghazala Azmat (2015) havaitsi kuitenkin Iso-Britannian Working Families Tax Credit -järjestelmää koskevassa tutkimuksessaan, että vaikutus palkkaan saattaa erota tukeen oikeutettujen ja sen ulkopuolelle jäävien välillä, kun työnantajat havaitsevat tuen suuruuden palkanmaksun yhteydessä. Tukeen oikeutettujen palkat tippuivat keskimäärin tällöin 30 prosenttia tuen suuruudesta, kun muiden vastaavan taito- ja koulutustason työntekijöiden palkat laskivat vain 8 prosenttia tuen suuruudesta sen käyttöönoton jälkeen.

SDP ohittaa vero-ohjelmassaan työtulotuen vaikutuksen palkkoihin toteamalla, etteivät palkat voi laskea alle työehtosopimusten asettamien minimitasojen. Tämä pitää paikkansa valtaosalla aloista, mutta se ei tarkoita, etteikö työtulotuella olisi lainkaan vaikutusta palkkatasoon. Työtulotuki saattaa nimittäin pienentää palkkaliukumia ja ajaa näin matalapalkka-aloilla tarjottuja palkkoja lähemmäs TES-minimiä.

Vaikka työehtosopimukset sallivat suuremman joustavuuden eri alojen välillä kuin Yhdysvalloissa yleiset minimipalkkalait, voi työtulotuen vuorovaikutusta niiden kanssa pitää samanlaisena. David Neumark ja William Wascher (2011) tutkivat tätä vuorovaikutusta työtulotuen ja minimipalkkojen välillä Yhdysvalloissa. He havaitsivat lasten lukumäärästä riippuvaisen työtulotuen vaikuttavan yhdessä minimipalkan kanssa positiivisesti erityisesti matalan koulutustason yksinhuoltajaäitien tuloihin, sillä se kannusti heitä osallistumaan työmarkkinoille. Samalla muiden matalan koulutustason työntekijöiden keskimääräinen palkkataso kuitenkin laski huolimatta minimipalkasta.

Puhe siitä, ettei työtulotuen kaltaisella uudistuksella olisi lainkaan vaikutusta palkkoihin, on siis perusteetonta. Sama logiikka ja toimintaperiaate pätevät kuitenkin myös veronalennusten kohdalla, eikä siirtymisessä negatiiviseen marginaaliveroon ole palkkavaikutusten kannalta mitään erityistä etenkään, kun SDP:n mallissa efektiivinen verotus ei vaikuta laskevan millään palkkatasolla alle nollan. 

Yritykset ottavat osansa

Palkkojen pieneneminen osalla työtulotuen summasta tarkoittaa kuitenkin sitä, etteivät matalapalkkaiset ole työtulotuen ainoita edunsaajia. Eräällä tavoin työtulotuki onkin erinomainen yritystuki siinä mielessä, että sen hyödyt yrityksille syntyvät lähinnä korkeamman työllisyyden tason kautta. Työtulotuesta on toki laskevan palkkatason kautta haittaa niille työntekijöille, jotka eivät ole siihen oikeutettuja, mutta itse työtulotuen jäädessä matalalle tasolle palkkojen lasku jää yhtä lailla erittäin pieneksi.

Koska SDP:n mallissa työtulotuki on tarkoitus maksaa palkanmaksun yhteydessä, tulee ottaa huomioon myös Azmatin tulokset Iso-Britannian työskentelevien perheiden tukijärjestelmän parista. Työnantajat saattavat nimittäin tarjota alempaa palkkaa, vähemmän tunteja osa-aikaisille tai lyhyemmän sopimusjakson määräaikaisille työntekijöille, jotta he täyttävät työtulotuen kriteerit ja osa palkanmaksusta tavallaan ulkoistetaan valtiolle. Erityistä huolta tulee kantaa aloista, joilla ei ole yleissitovia työehtosopimuksia ja palkat saattavat joustaa vielä alemmas.

Lisäksi ehdotus laajentaa työtulotuki yritystoiminnan ansiotuloille on pulmallinen, sillä rajanveto-ongelmia palkansaajien ja itsenäisten elinkeinoharjoittajien määrittelyssä ei ole ratkaistu. Jo nyt esimerkiksi alustatyötä tekevät elinkeinonharjoittajat työskentelevät varsinkin sosiaalivakuutusmaksut ja työskentelyyn vaadittujen välineiden kulumisen huomioiden palkalla, joka alittaa selkeästi kyseisten alojen työehtosopimuksen minimitason. Yrittäjille laajennettava työtulotuki kiihdyttäisi tällaista kehitystä.

Verotusjärjestelmän käyttäytymis- ja tulonjakovaikutuksia tarkastellessa ei muutoksia kuitenkaan voi arvioida tyhjiössä. Erityisesti, koska työtulotuen teho perustuu ekstensiivisiin joustoihin eli valintaan, osallistuako työelämän lainkaan, tulee sen vaikutusta arvioida yhteydessä toimeentuloturvan uudistuksiin. Tällöin efektiivisiin marginaaliveroihin luetaan myös työtulon etuuksia karsiva vaikutus, joka voi olla keskeinen työtulotukimallin olettamilla alhaisilla vuosiansioilla.

Olli Toivanen
Ekonomisti
Lähteet:
Azmat, Ghaza (2015) Incidence, Salience and Spillovers: The Direct and Indirect Effects of Tax Credits on Wages. CEP Discussion Paper No. 724, Revised and Republished June 2015.
Diamond, Peter – Saez, Emmanuel (2011) The Case for a Progressive Tax: From Basic Research to Policy Recommendations. Journal of Economic Perspectives, Vol. 25 (4), 165–190.
Leigh, Andrew (2010) Who Benefits from the Earned Income Tax Credit? Incidence among Recipients, Coworkers and Firms. IZA DP No. 4960.
Neumark, David – Wascher, William (2011) Does a Higher Minimum Wage Enhance the Effectiveness of the Earned Income Tax Credit? Industrial and Labor Relations Review, Vol. 64 (4), 712−746.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti