Euroopan komissio
julkaisi menneellä viikolla Suomea koskevan maaraportin osana talous- ja
finanssipolitiikan kuluvaa EU-ohjausjaksoa. Kilpailukyvyn osalta viesti on
selvä: palkansaajien talkoot on tehty, ja nyt on yritysten aika investoida.
Julkisen vallan tulee myös paikata koulutuksen ja tutkimuksen rahoitusvajetta,
tai Suomella on vaarana luisua pysyvästi matalan teknologian välituotteiden
vientimaaksi.
Vuosittaisten
ohjausjaksojen tarkoituksena on koordinoida ja mukauttaa jäsenmaiden budjetti-
ja talouspolitiikkaa EU-tasolla sovittujen tavoitteiden mukaisesti. Maaraportin
60-sivuinen valmisteluasiakirja tarjoaa myös – toki komission
näkökulmasta – ehkä selkokielisimmän säännöllisesti julkaistavan
kokonaiskuvauksen Suomen taloustilanteesta, istuvan hallituksen
talouspolitiikasta ja sen arvioiduista vaikutuksista.
Makrotaloutta,
elinkeinoelämää sekä työ- ja rahoitusmarkkinoita kuvaavien tunnuslukujen ohella
tämänkertainen raportti sisältää ensimmäistä kertaa myös joukon sosiaalisia
indikaattoreita. Komissio laajentaa näin näkökulmaansa kovasta taloudesta kohti
sosiaalisen osallisuuden, oikeudenmukaisuuden ja hyvinvoinnin kysymyksiä. Kuten
varapuheenjohtaja Jyrki Katainen totesi
maanantaisessa keskustelutilaisuudessa, sosiaaliset olosuhteet ovatkin usein
vuorovaikutuksessa myös kansantalouden menestyksen kanssa
Kokonaisuutena komission arvio
on myönteinen; viennin ja tuottavuuden kääntyminen nousuun siivittää
talouskasvua, joka mahdollistaa uudistukset rakenteellisten haavoittuvuuksien
korjaamiseksi. TYKA- ja KIKY-sopimukset ovat painaneet yksikkötyökustannukset
verrokkimaiden alapuolelle, ja viimeisin maltillinen liittokierros tukee tätä
kehitystä. Samalla finanssikriisistä asti jatkunut vientimarkkinaosuuksien
supistuminen on saatu käännettyä.
Reaalinen kilpailukyky, jolla tarkoitetaan kaikkia sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat pitkän aikavälin kasvumahdollisuuksiin, on kuitenkin heikentynyt edelleen. Institutionaaliset puitteet ovat Suomessa huippuluokkaa, mutta erityisesti investoinnit tutkimukseen ja kehitykseen sekä aineettomaan pääomaan ovat jymähtäneet reilusti finanssikriisiä edeltävän tason alapuolelle. Tilanteen korjaamiseen kaivattaisiin tutkimusrahoitusta höylänneeltä hallitukselta huomattavasti enemmän konkretiaa, kuin Eurooppa-ministeri Sampo Terho suostui maanantaina yleisölle tarjoamaan. Komissionkin havaitsema kehityskulku nimittäin on, että Suomi on luisumassa elektroniikkateollisuuden romahduksen myötä pysyvästi huipputeknologian kärkimaasta välituotteiden viejäksi. Tästä seuraava kustannustekijöiden ylikorostuminen ei ole toivottavaa kotimaisen palkkakehityksenkään kannalta.
Reaalinen kilpailukyky, jolla tarkoitetaan kaikkia sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat pitkän aikavälin kasvumahdollisuuksiin, on kuitenkin heikentynyt edelleen. Institutionaaliset puitteet ovat Suomessa huippuluokkaa, mutta erityisesti investoinnit tutkimukseen ja kehitykseen sekä aineettomaan pääomaan ovat jymähtäneet reilusti finanssikriisiä edeltävän tason alapuolelle. Tilanteen korjaamiseen kaivattaisiin tutkimusrahoitusta höylänneeltä hallitukselta huomattavasti enemmän konkretiaa, kuin Eurooppa-ministeri Sampo Terho suostui maanantaina yleisölle tarjoamaan. Komissionkin havaitsema kehityskulku nimittäin on, että Suomi on luisumassa elektroniikkateollisuuden romahduksen myötä pysyvästi huipputeknologian kärkimaasta välituotteiden viejäksi. Tästä seuraava kustannustekijöiden ylikorostuminen ei ole toivottavaa kotimaisen palkkakehityksenkään kannalta.
Julkisen
tutkimusrahoituksen ohella toiveena olisi, että velkavipuaan suhteessa
bruttokansantuotteeseen jo lähes vuosikymmenen purkaneet finanssialan
ulkopuoliset yritykset innostuisivat talouskasvun myötä investoimaan myös
rakennusalan ulkopuolella. Yrityssektori ei vaikuta Suomessa reagoineen
matalien korkojen vuosiin toivotulla tavalla. Kotitalouksien velkaantuneisuus
on sen sijaan jatkanut tasaista kasvuaan läpi taantuman. Alhainen säästämisaste,
vaihtuvakorkoisten asuntolainojen huomattava osuus ja kasvava korkoriski ovat
tummia pilviä kuluttajien ennätyskorkean luottamusindikaattorin yllä.
Muihin pohjoismaihin
verrattuna suomalaisten velkatilanne ei vaikuta vielä hälyttävältä, ja
asuntojen hintojen kasvun tasaantuminen antaa ymmärtää, ettei Suomeen ole
muodostumassa Ruotsin kaltaista velkavetoista asuntokuplaa. Korkomenot
saattavat kuitenkin pitkällä tähtäimellä hillitä kotimaisen kulutuksen tukemaa
kasvua myös Suomessa, kun EKP vihdoin nostaa ohjauskorkoaan Yhdysvaltain Fedin
vanavedessä.
Komissio toivoo Suomelta
rakenteellisia uudistuksia pitkän aikavälin talouskasvun ja
hyvinvointipalveluiden turvaamiseksi. Työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmia
aiheuttavan osaamisvajeen korjaaminen on ensiarvoisen tärkeää, mutta samalla on
aika kääntää katse myös muihin tuottavuustekijöihin ja kannustettava
investointeja tuotantovälineiden ohella tutkimukseen ja kehitykseen. Tämä
voidaan saavuttaa esimerkiksi kohdistamalla yritystukia aiempaa järkevämmin,
mikä onkin parlamentaarisen työryhmän tavoitteena. Selvää on, ettei
kilpailukykyä voi pitkään repiä ainoastaan työntekijöiden palkoista ja
talouskasvua velkaantuvien kotitalouksien kulutuksesta.
Olli Toivanen
Ekonomisti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti