perjantai 14. syyskuuta 2018

DIGITAALISUUS TYÖLLISYYDEN HOIDOSSA: UHKA VAI MAHDOLLISUUS?


Yhteiskunta ympärillämme digitalisoituu. Verkkokauppa kasvaa, itsepalvelukassat ovat monelle jo tuttu näky, lääkärin palveluita on mahdollista saada etäyhteydellä, omat terveystiedot voi tarkistaa verkosta. Verkkopankki on korvannut perinteisen pankkiasioinnin ja työnhaku on siirtynyt jo aikapäiviä sitten nettiin. Työvoimapalvelut seuraavat perässä. Digitalisoituminen helpottaa arkeamme monin tavoin, mutta samalla ulkopuolelle jäävät he, joiden taidot tai välineet eivät pysy tämän kehityksen vauhdissa.

Hallituksen ajama omatoimisen työnhaun malli (ns. aktiivimalli 2) jatkaa tällä samalla linjalla. Hallituksen esityksen mukaan jatkossa työnhakijan palveluntarve arvioidaan digitaalisesti kahden viikon kuluessa, kun henkilö ilmoittautuu työnhakijaksi verkkopalvelun kautta. Myös työllistymissuunnitelma, jossa edellytetään omatoimista työnhakua ja osallistumista palveluihin laaditaan verkkopalvelussa.

Palveluntarpeen arvioiminen ja työllistymissuunnitelman laatiminen lähtökohtaisesti digitaalisesti ei palvele kaikkien työnhakijoiden työllistymistä, koska tuen ja palveluiden sovittaminen työnhakijan yksilöllisiin tarpeisiin kärsii. Henkilökohtaisen tuen ja palvelun merkitystä työllistymisen edistäjänä ei tulisi väheksyä. Sen avulla saataisiin parempi kuva työnhakijan työnhaku- ja työllistymisvalmiuksista. Lisäksi voitaisiin kartoittaa paremmin henkilön työ- ja toimintakykyä ja mahdollisia tulevia palveluntarpeita, osaamisen kehittämistä.

Henkilökohtaisen tuen ja palvelun merkitystä työllistymiseen valottaa Pirkanmaan työllisyyskokeilu. Kokeilussa mukana olevilla työnhakijoilla on ns. omavalmentaja, joka auttaa työnhakijaa työllistymisessä eteenpäin. Lisäksi, palvelut on tuotu sinne missä työnhakijat ovat, eli heidän omiin kuntiinsa. Palvelut eivät rajoitu siis pelkästään Pirkanmaan yhteen ja ainoaan TE-toimistoon. Kokeilun tarkoituksena oli vähentää varsinkin nuorten työttömien ja pitkään työttöminä olleiden määrää, ja sen tulokset ovat olleet erinomaisia. Pitkäaikaistyöttömien määrä on pudonnut reilussa vuodessa noin 32 prosenttia ja alle 25-vuotiaiden työttömien määrä lähes 25 prosenttia. 

Pirkanmaan työllisyyskokeilu antaa vahvaa evidenssiä siitä, että henkilökohtaisella kohtaamisella on suuri merkitys, kun omalla polulla etsitään uutta suuntaa. Näin ollen jatkossa työvoimapalveluissa tulisi kohdistaa enemmän resursseja asiakkaiden todelliseen kohtaamiseen ja tukeen. Tätä eivät parhaimmatkaan digitaaliset palvelut voi tarjota.

Mari Kettunen
sosiaalipoliittinen asiantuntija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti