Yhteiskunta ympärillämme digitalisoituu. Verkkokauppa kasvaa, itsepalvelukassat ovat monelle jo tuttu näky, lääkärin palveluita on mahdollista saada etäyhteydellä, omat terveystiedot voi tarkistaa verkosta. Verkkopankki on korvannut perinteisen pankkiasioinnin ja työnhaku on siirtynyt jo aikapäiviä sitten nettiin. Työvoimapalvelut seuraavat perässä. Digitalisoituminen helpottaa arkeamme monin tavoin, mutta samalla ulkopuolelle jäävät he, joiden taidot tai välineet eivät pysy tämän kehityksen vauhdissa.
Hallituksen ajama omatoimisen työnhaun malli (ns.
aktiivimalli 2) jatkaa tällä samalla linjalla. Hallituksen esityksen mukaan
jatkossa työnhakijan palveluntarve arvioidaan digitaalisesti kahden viikon
kuluessa, kun henkilö ilmoittautuu työnhakijaksi verkkopalvelun kautta. Myös
työllistymissuunnitelma, jossa edellytetään omatoimista työnhakua ja
osallistumista palveluihin laaditaan verkkopalvelussa.
Palveluntarpeen arvioiminen ja työllistymissuunnitelman
laatiminen lähtökohtaisesti digitaalisesti ei palvele kaikkien työnhakijoiden
työllistymistä, koska tuen ja palveluiden sovittaminen työnhakijan
yksilöllisiin tarpeisiin kärsii. Henkilökohtaisen tuen ja palvelun merkitystä työllistymisen
edistäjänä ei tulisi väheksyä. Sen avulla saataisiin parempi kuva työnhakijan
työnhaku- ja työllistymisvalmiuksista. Lisäksi voitaisiin kartoittaa paremmin
henkilön työ- ja toimintakykyä ja mahdollisia tulevia palveluntarpeita,
osaamisen kehittämistä.
Henkilökohtaisen tuen ja palvelun merkitystä työllistymiseen
valottaa Pirkanmaan
työllisyyskokeilu. Kokeilussa mukana olevilla työnhakijoilla on ns. omavalmentaja,
joka auttaa työnhakijaa työllistymisessä eteenpäin. Lisäksi, palvelut on tuotu
sinne missä työnhakijat ovat, eli heidän omiin kuntiinsa. Palvelut eivät
rajoitu siis pelkästään Pirkanmaan yhteen ja ainoaan TE-toimistoon. Kokeilun
tarkoituksena oli vähentää varsinkin nuorten työttömien ja pitkään työttöminä
olleiden määrää, ja sen tulokset
ovat olleet erinomaisia. Pitkäaikaistyöttömien määrä on pudonnut reilussa
vuodessa noin 32 prosenttia ja alle 25-vuotiaiden työttömien määrä lähes 25
prosenttia.
Pirkanmaan työllisyyskokeilu antaa vahvaa evidenssiä siitä,
että henkilökohtaisella kohtaamisella on suuri merkitys, kun omalla polulla
etsitään uutta suuntaa. Näin ollen jatkossa työvoimapalveluissa tulisi
kohdistaa enemmän resursseja asiakkaiden todelliseen kohtaamiseen ja tukeen.
Tätä eivät parhaimmatkaan digitaaliset palvelut voi tarjota.
Mari Kettunen
sosiaalipoliittinen asiantuntija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti