Neljä eduskuntapuoluetta on ilmaissut tukensa
sosiaaliturvajärjestelmälle, jonka esikuva on Britanniassa. Vastikkeellisuus ja
syyperusteisuus tarkoittavat, ettei yleistuki ole perustulon kaltainen
ideologinen vallankumous perusturvaan. Britannian Universal Credit
-järjestelmän lukuisat ongelmat tarkoittavat kuitenkin, ettei tukien yhdistely
ole ongelmaton hanke.
Vaikka sote-uudistuksen kohtalo
roikkuu vielä ilmassa, eduskuntapuolueet alkavat kiinnittää huomiotaan yhä
enemmän myös tulevaan perusturvan kokonaisuudistukseen. Valtioneuvoston
perusturvan ja toimeliaisuuden uudistushanke tarkastelee parhaillaan, millaista
sosiaaliturvaa suomalaiset tarvitsevat 2030-luvulla. Hankkeen tavoitteena on
tarjota puolueille mahdollisuuksia vertailla eri vaihtoehtoja sosiaaliturvan
toteutukseen tulevaisuudessa.
Julkisuuteen on käytännössä
noussut kaksi vaihtoehtoista lähestymistapaa, yleistuki ja perustulo. Yleistukea
kannattavat kokoomus, kristillisdemokraatit, SDP ja siniset, joista kolme
ensimmäistä ovat jo julkaisseet enemmän tai vähemmän epämääräisesti hahmotellut
sosiaaliturvamallinsa. Perustuloa kannattavat vihreät, ja keskusta on ilmaissut
halunsa edetä voimakkaasti kritisoidun perustulokokeilun tulosten perusteella.
Koska puolueiden yleistuki- ja
-turvamallit eroavat jossain määrin paitsi nimensä myös sisältöjensä puolesta,
määritellään yleistuki tässä vaikkapa seuraavalla tavalla: se on vastikkeellinen
ja tarveharkintainen sosiaaliturvamalli, joka yhdistelee nykyisiä työikäisten
etuuksia kokonaisuudeksi, joka kapenee työtulojen myötä tavalla, jossa lisätyön
vastaanottaminen on aina taloudellisesti kannattavaa.
Käytännössä myös perustulomalleihin
voi ja tuleekin lisätä erilaisia syyperusteisia elementtejä. Vaihtoehtoisten
lähestymistapojen tärkeimmäksi eroksi muodostuu näin perustason vastikkeellisuus.
Toisin kuin negatiivisena tuloverona tai kansalaispalkkana maksettavassa
perustulossa yleistuen vastaanottajia velvoitetaan esimerkiksi työnhakuun tai
osallistumaan työllistymistä edistävään toimintaan.
Keskeistä on, mitkä tuet
yhdistetään yleistueksi ja mikä valitaan ansiotulojen tuottamaksi kaventumisasteeksi
eli käytännössä yleistuen vastaanottajien efektiiviseksi
marginaaliveroasteeksi. Esimerkiksi kokoomuksen yleistukimalli yhdistää toimeentulotuen,
työmarkkinatuen, peruspäivärahan sekä yleisen asumistuen könttäsummaksi, joka
kapenisi ansiotulojen myötä noin 67 sentillä euroa kohden ilman erillistä
suojaosaa.
Vaikka yleistuen tarkoitus on
purkaa kannustinloukkuja, lähestyy sen kaventumisaste näin kannustinloukkua
tyypillisesti määrittävää 70−80 prosentin efektiivistä marginaaliveroastetta. Toki
tämäkin tilanne on parempi kuin esimerkiksi nykyisessä toimeentulotuessa, joka korkeintaan
150 euron suuruisen ansiotulovähennyksen jälkeen kapenee 100 prosentilla ansiotuloista,
jolloin tuloksena on kaikista pienempiä ansioita lukuun ottamatta kokoomuksen
yleistukimallia korkeampi työllistymisveroaste.
Kokoomuksen mallissa luovutaan ansiotulojen
suojaosasta myös työttömyysturvan osalta. Nykyinen järjestelmä sallii 300 euron
suuruiset tulot, ennen kuin työttömyysetuus alkaa kaventua 50 prosentilla
tuloista. Ajatuksena on, että tasainen yleistuen kaventumisaste ei aiheuta halua
vähentää työtunteja tilanteessa, jossa tulot ylittävät suojaosan. Todellisuudessa
harva kuitenkaan kykenee määrittämään omia työtuntejaan, ja tärkein valinta
työllistymisen suhteen on tyypillisesti efektiivinen eli osallistuako
työvoimaan lainkaan.
Yleistukimallien katsotaan purkavan
myös byrokratialoukkoja toimeentuloturvan ja ansiotulojen yksinkertaisemman yhteensovittamisen
ansiosta. Osittain tämä nojaa vuoden 2019 alussa käyttöön astuvaan tulorekisteriin,
joka tosin mahdollistaa tehokkaamman sosiaalietuuksien maksatuksen myös
nykyisen lainsäädännön puitteissa. Etuuksien automatisointia edesauttaisi
kuitenkin entisestään, mikäli tulorekisteri keräisi tietoja tehdyistä
työtunneista työttömyyspäivärahan sovittelua ja työssäoloehdon täyttymisen
tarkastelua ajatellen.
Miten yleistukea ei tule toteuttaa
Kun Taloudellisen yhteistyön ja
kehityksen järjestö OECD suositteli pian Kaupan liiton toimitusjohtajaksi
siirtyvän Mari Kiviniemen suulla
Suomen sosiaaliturvajärjestelmäksi yleistukea, oli esikuva selvä, Britannian Universal Credit –järjestelmä. Viittaus
Britanniaan on epäonninen, sillä viime vuosina käyttöön astuneesta järjestelmästä ei ole esikuvaksi vaan
pikemminkin varoittavaksi esimerkiksi siitä, miten teoriassa toimiva ja
tavoitteiltaan sinänsä kannatettava ohjelma epäonnistuu täysin käyttöönotossa.
Britanniassa yleistuen vaikutusta on kuvailtu lyhyesti inhimilliseksi
katastrofiksi.
Universal Credit -järjestelmän toteutukseen liittyi alusta asti
teknisiä ongelmia, ja paljon huomiota kiinnitettiin kuuden viikon odotusaikaan
ennen ensimmäisen tukierän maksatusta. Suurin epäkohta kuitenkin oli, että
konservatiivihallituksen tavoitteena oli todellisen uudistuksen sijaan
käytännössä sosiaaliturvan leikkaaminen. Järjestelmä on näin hankaloittanut
erityisesti työssäkäyvien perheiden ja työntekoa estävistä vammoista kärsivien
elämää.
Unite Community protest against Universal Credit in Norwich during a day of action by Unite Community nationwide (24.5.2018) Kuva: Roger Blackwell |
Siirtymävaiheessa monille oli
epäselvää, millä perusteilla yleistukea maksetaan, milloin useissa tapauksissa
myöhästyneet maksut saapuvat ja onko etuuden vastaanottajilla oikeus
tarveharkintaisiin ennakkoihin. Tilannetta pahensi entisestään tuensaajille
tarkoitetun internetkäyttöliittymän sekavuus sekä järjetön päätös tehdä
yleistuen neuvontapuhelinnumerosta alun perin maksullinen.
Suomessa esitettyjen ja jo
käytössä olevien aktiivitoimenpiteiden tapaan Universal Credit -järjestelmään liittyy työnhakuun liittyviä
velvoitteita ja raportointia. Erityisen tiukka raportointivaatimus koskee
kuitenkin työttömyysetuuden sijaan yleistukeen yhdistetyn lapsivähennyksen vastaanottajia
sekä itsensä työllistäjiä. Automaattisen lapsivähennyksen sijaan perheet
joutuvat raportoimaan lapsiin liittyviä kuluja järjestelmään hyvinkin tarkasti.
Työnhausta vapautettuja itsensä työllistäjiä kohtaa puolestaan tiukka yrityksen
tulojen ja menojen raportointivaatimus, ja lisäksi heidän oletetaan ansaitsevan
vähintään 35 viikkotyötunnin minimipalkan mukaisesti myös sellaisina
kuukausina, kun yritys ei tuota voittoa.
Britanniassa havaittiin myös
perhekohtaisen sosiaaliturvamallin ongelmat, kun efektiivinen
marginaaliveroaste nousi erityisesti pienituloisten kotitalouksien
toissijaisista ansiotuloista, joista jäi näin entistäkin pienempi osuus
käytettäväksi. Yhdistettynä lapsivähennyksen uuteen byrokratialoukkuun tämä
heikensi entisestään kotona lapsia hoitavien vanhempien edellytyksiä palata
työelämään, vaikka juuri tämän ryhmän on havaittu reagoivan poikkeuksellisen
voimakkaasti työllisyyden taloudellisiin kannustimiin.
Suurimpana opetuksena Britanniasta
jää ehkä siirtymäkauden merkitys, sillä sosiaaliturvan uudistetut maksuaikataulut,
tarveharkinta ja vaaditut selvitykset voivat aiheuttaa todellista hätää
etenkin, jos luotettavaa tietoa ei ole helposti saatavilla. Perusturvauudistuksen tuloksena on oltava,
että valittu sosiaaliturvamalli nimenomaan helpottaa tuen hakemista eivätkä
etenkään heikoimmassa asemassa olevat kärsi uusien byrokratialoukkojen ja
leikkausten johdosta, kuten Britanniassa on käynyt.
Olli Toivanen
ekonomisti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti