torstai 19. lokakuuta 2017

MITEN REFORMI JALKAUTETAAN?



Ammatillinen koulutuksessa on käynyt täysi kuhina jo pidemmän aikaa. Reformi hyväksyttiin kesällä ja nyt on paukutettu asetustason säädöksiä urakalla. Asiat ovat edenneet melko tavalla kuten suunniteltiinkin. 

Sipilän hallituksen helmasynti on ollut lainsäädännön heikko valmistelu. Kiire on ollut liian kova ja päätä on lyöty esimerkiksi perustuslakiin.

Ammatillisen koulutuksen reformi on onneksi ollut poikkeus. Uudistus on ollut suuri, ja vaikka lopputulos ei ole optimaalinen (ei se ikinä ole), on valmistelu tehty melko hyvin ja johdonmukaisesti. Työelämä on ollut mukana, ja ainakin oman kokemukseni mukaan tullut kuulluksi. 

Kansa on halunnut demokraattisesti valitsemiensa edustajien kautta reformin. Me työmarkkinakentässä olemme pyrkineet ohjaamaan valmistelua parhaimpaan mahdolliseen suuntaan näissä rajoissa.

Oleellinen asia on nyt se, että reformi viedään käytäntöön mahdollisimman onnistuneesti. Työntekijöiden arjen näkökulmasta oleellinen kysymys on se, miten työpaikat muovautuvat oppimisympäristöksi, kun yhä useammin ammatillisia opintoja suoritetaan työelämässä. Saako oppija tukea koulutetulta työpaikkaohjaajalta? Miten opettaja osaa käyttää pedagogista osaamistaan työpaikkaympäristössä? Miten varmistetaan, että varsinaista henkilöstöä ei yhä useammin lähdetä korvaamaan työssäoppijoilla? Todellinen työ on vasta alussa.


PAM on muutaman liittokumppanin kanssa polkaisemassa käyntiin hanketta, jonka idea on keskittyä reformin käytännön vaikutusten jalkauttamiseen työpaikoille. Mukana on myös esimerkiksi palvelualojen yrityksiä. Tällä hetkellä jatko riippuu hankerahoituksesta, joka on vielä auki.

Jos käy niin, että EU:n hankerahat jäävät off-asentoon, emme silti aio jäädä tumput suoriksi. On aivan oleellista, että työpaikkojen luottamushenkilöt ovat tietoisia amisreformin vaikutuksista. Jos ei muuta, allekirjoittanut hyppää pendolinoon ja lähtee harrastamaan kotimaan matkailua. 

Keräämme jokaisessa maakunnassa yhteen liiton luottamusmiehet, koulutusaktiivit, aluetoimitsijat ja yleisesti kaikki aiheesta kiinnostuneet, ja käymme läpi, mitä tuleman pitää. Huipputärkeää on myös jatkovaiheiden tarkka raportointi. Vain siten voimme vuoden parin päästä arvioida, onko reformin vaikutusten siirtyminen käytäntöön onnistunut.

Mikko Laakkonen
Koulutuspoliittinen asiantuntija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti